Ontspanningsoefeningen vaginisme

Af en toe vragen vrouwen mij om ontspanningsoefeningen vaginisme.
De basis-ontspanningsoefeningen uit de methode Jacobson kunnen nuttig zijn bij de behandeling van vaginisme.

Enige tijd geleden leerde ik iemand ontspannen zodat hij meer ontspannen kon leren vioolspelen. Ik speel namelijk ook viool en heb jaren geleden ook vioolles gegeven. Dezelfde ontspanningsoefeningen zijn echter uitermate geschikt ook als je last hebt van vaginisme. De oefening beslaat namelijk het hele lichaam en is een toepassing van de methode Jacobson. Deze methode heb ik zo'n dertig jaar geleden verworven tijdens mijn opleiding tot psycholoog. In die periode behandelde ik clienten met spanningshoofdpijn en fobie├źn. Dezelfde ontspanningsoefeningen vormden toen een deel van de behandeling.

In de onderstaande filmpjes krijg je instructies voor de eerste ontspanningsoefening, waarna je door de hele oefening heen geleid wordt. Vergis je niet in de kracht van de oefening. Als je dit twee keer per dag 20 minuten toepast, dan zal je daardoor de vaardigheid ontwikkelen om diep te ontspannen. Het kan de beleving van je hele dag veranderen door alle rust die het je brengt. Daarnaast helpt het je ook nog eens om je vaginisme te verminderen. Daarom ontvang je hier de links naar de filmpjes die ik oorspronkelijk voor een vioolleerling had gemaakt.

Mocht je deze oefening een tijdje gedaan hebben en je hebt behoefte aan aanvullende ontspanningsoefeningen in verband met je vaginisme, laat het me dan weten. Er bestaan namelijk nog meer oefeningen. De algehele ontspanningsoefening is echter ongekend krachtig en daarom juist wel zo goed.

Veel plezier ermee.
Drs FreyaJoy Annemarie Tinbergen
Psycholoog-seksuoloog Amsterdam
----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Instructies voor de eerste ontspanningsoefening.

Ontspanningsoefening 1